Ik heb geen
economie gestudeerd, dus ik kan de plank wel volledig misslaan, maar volgens mij
maken we onze eigen economie kapot……….
Bij de KPN
betaalde je voor een gesprek een kwartje per minuut. Veel te duur! Dit kan veel
goedkoper. Zo kwamen er bedrijven als Tele2 die voor 10 cent per minuut bellen
aanboden. Wat gaan veel Nederlanders doen; juist, overstappen. Wat blijkt? Deze
telecom concurrent kan niet de diensten leveren die zij belooft. Inmiddels is
wel de KPN noodgedwongen om te zakken naar die 10 cent per minuut. Bespaart ons
mooi 15 cent. Wat we vervolgens vergeten is dat er 30.000 man op straat komen te
staan, die van onze belastingcenten een uitkering moeten ontvangen…..?
De ANWB zorgt
o.a. voor een landelijk netwerk van hulp bij pech. Routemobiel kijkt dit af en
biedt voor de helft van prijs dezelfde pechhulp aan. Binnen een half uur
geholpen, net als bij de ANWB. Het zal er wel aan liggen dat ik in het oosten
woon, maar ik zie regelmatig een ANWB auto staan, maar heb nog nooit, anders dan
op een foto, een Routemobiel auto gezien langs de weg. Deze staan waarschijnlijk
in een garagebox en als ik bel, komt deze te voorschijn? Wel is de ANWB
gedwongen om de prijs te halveren en moeten er zoveel mensen ontslagen worden.
Ook deze ontslagen moeten een uitkering ontvangen; wie betaald dit? Juist, wij!
Jarenlang via het
ziekenfonds verzekerd bij AGIS. Nu de strijd is losgebarsten op jacht naar de
klanten, stappen we voor een paar Euro in de maand over naar een ander. Zijn we
vergeten wie voorgaande jaren onze kosten betaald heeft? Ja! Die zes Euro in de
maand is toch zeker 72 Euro in het jaar. Kunnen we mooi bij de ANWB blijven………….
Dat er bij een AGIS ontslagen vallen is niet ons probleem……..
Bij de Super de
Boer of Albert Hein kun je terecht na 18.00 uur. Als er meer dan drie mensen in
de rij staan moet er een extra kassa open. Producten moeten netjes op
grijphoogte in de stelling staan en o wee als het niet aangevuld is…… Bij de
Aldi of de Lidl kun je na 18.00 uur niet meer terecht. De rijen zijn ellenlang
en er blijft maar één kassa open. Producten staan in dozen in de stelling of op
de grond. Dat vinden we niet erg want het is lekker goedkoop…… Dat de klant de
keuze heeft wat hij voor service wil of dat het budget het niet toelaat om bij
de Boer of de AH te kopen is heel goed. Daarom vind ik dat Super de Boer of
Albert Hein de prijzenstrijd niet aan moeten gaan met prijsvechters als Aldi en
Lidl. Al die ontslagen die volgen……..?
Door de
prijzenstrijd van onbemande tankstations kan men nog wel brandstof leveren, maar
om een shop bemand te houden zit er niet genoeg marge meer op de brandstoffen.
Heel begrijpelijk! Wel jammer dat er dan geen service meer geleverd kan worden;
een vriendelijk woord, je pakje kauwgom moet uit de supermarkt komen en ook shag
en sigaretten kan je niet meer bij een shop halen. Kijk dan wel uit waar je je
afval laat….. Zelfs voor de lucht in de banden moet tegenwoordig worden
betaald! Gelukkig is het grootste deel van de brandstof de accijns; kunnen daar
de uitkeringen van betaald worden van de ontslagen die dan vallen.
Kreten als:
Gratis, extra korting, wij zijn de goedkoopste enz. stoort Dröge zich mateloos
aan. Als je service wilt leveren, kun je niet de goedkoopste zijn!
Wel is
concurrentie gezond! Grote bedrijven als eerder genoemd moeten wel scherp
gehouden worden, maar tot zover en niet verder.
En nogmaals; ik
heb geen economie gestudeerd, dus nogmaals; ik kan me vergissen ………….
Dröge
|