Columns Dröge
Home mail Dröge Sponsors Gastschrijvers Mailinglist Archief Webmasters
 

Voorheen schreef ik alleen in het clubblad van mijn voetbalvereniging onder het pseudoniem Dröge.

Omdat dit alleen ging over hetgeen wat op en om de velden gebeurde, leek het mij leuk om algemene zaken die ik in het dagelijkse leven tegen kom of lees in de kranten, te schrijven op deze site. In ieder geval zal ik elke zaterdag iets schrijven, zodat zondag's weer iets nieuws te lezen valt. Wil je  op de hoogte gehouden worden als er eerder een update is, schrijf je dan in op de Mailinglist....

Natrekken  

Vandaag stond Dröge op de parkeerplaats van een Truckstop. Die grote Trucks bekijkend viel Dröge’s oog op een niet al te snuggere chauffeur ( die zijn er ook) die dacht dat zijn combinatie van vijftien en een halve meter wel op een parkeerplekje paste van nog geen tien meter. Na drie keer in en uit gestapt te zijn om te zien of de kont van de oplegger nu al van de weg was en bij de vierde keer toch maar besloten werd om een andere langere plek te zoeken, gingen Dröge’s gedachten even terug naar de tijd dat Dröge examens mocht afnemen bij het technische gedeelte van het chauffeursdiploma. Daar moesten wij een aantal testen afnemen, waarbij een aantal basishandelingen gedaan moesten worden door chauffeurs in opleiding. Één test was het overstarten van de vrachtauto met een hulp-accu. Niet om de lezers bang te maken, maar als je een accu verkeerd aansluit, kan hij ontploffen. Gelukkig voor ons waren dit nep-accu’s…….

De examenvraag wat te doen als je vast zit onder een viaduct werd met grote vragende ogen beantwoord en als je het antwoord gaf om de lucht uit de banden te laten, kwam steevast de opmerking: “maar ik zit toch aan de bovenkant vast? Niet aan de onderkant!” 

Een andere test was het verwisselen van een wiel, dit keer bij een echte truck. Dit was voor ons enorm opletten geblazen want als je zag waar en hoe de krik er onder gezet werd, dan kon een ongeluk vaak op het nippertje worden voorkomen. Gelukkig voor deze “helden” bestaat er de service van een garage of een speciale bandenservice die het wiel komen verwisselen.

Hiermee komt Dröge op het feit het thema van deze column op twee manieren gelezen kan worden. Nat-rekken of na-trekken? Als er van een vrachtwagen een band verwisseld was, dan schreven wij met krijt altijd op de band van het desbetreffende wiel; NATREKKEN ! In de cabine van de chauffeur hingen we dan een kaartje of plakten wij een sticker met de opdruk: na 50km wielmoeren natrekken. Door het zetten van de velg op de as kon hiermee voorkomen worden dat het wiel er af liep. Alle niet truckers nu niet gelijk schrikken; bij een personenauto hoeft dit niet. De helderlichten onder de chauffeurs die het verschil niet zagen tussen na-trekken en nat-rekken zullen wel een emmer water mee hebben genomen om de wielen nat te maken, alleen het rekken weet ik niet hoe ze dat ingevuld hebben…… Ook heeft Dröge wel eens een chauffeur geholpen die zónder wiel stond langs de snelweg. Het begrip na 50km vatte hij zo letterlijk op, dat hij elke keer na 50km zijn wielen na ging trekken. Dit met zo’n grote sleutel, dat elke keer de moeren een klein stukje aangedraaid konden worden. De eigenaardige eigenschap van staal is, dat het elke keer een stukje oprekt, totdat het afknapt. Erg lastig is ook om precies bij elke 50km een plekje te zoeken om even rustig na te trekken. Stel je voor dat dit precies onder een viaduct is …….

Dröge

Site Counter
Bpath Counter